Tomtefar - Sveriges gud?

image181    storluvan

Idag började jag skumma över svenska arbetet "innaför och utanför"
Namnet låter lite weird, jag vet, men det var vädigt intressant!
Här kommer lite citat från en text "Frihet, jämlikhet, främlingskap?"
Det handlar om en afrikan som var på ett årsbesök i Sverige. När han kom hem igen, skulle han berätta om "det exotiska landet med de djurälskande invånare"
I början av solperioden dyrkade de med stor iver sina fjärderfän. De smyckade sina hem med fjädrar, satte upp bilder på kycklingar och åt ägg. De klädde ut sina barn, tände stora eldar och smällde raketer. Det måste vara något gudaväsen de ville skrämma bort. Nåväl, senare på året då solen stod som högst på himlen, klädde de ett träd med blad och blommor för att resa det mot skyn. De dansade runt trädet, och sjöng folkvisor. Eftersom de var sådana djurälskande människor, härmade de grodor och efterliknade deras ljud. På kvällarna fick de vuxna bära haklappar, och små hattar på huvudet, då de hyllade skaldjuren genom att äta dem och sjunga visor om dem samtidigt som starka drycker förtärdes.
Det var skrämmande, när jag när nätterna var som längst, vaknade av att en grupp kvinnor i vita dräkter med ljus på huvudet kom till mig och sjöng om hästar & berättade om katter.
I detta land var det sällan jag hörde någon tala om någon gud. Men jag fick vara med när de firade den stora grisfesten under årets sista dagar. De anrättade grisen på många olika sätt, och efter att grisen var förtärd, DÅ kom deras gud.
 Ja, de sade aldrig att det var deras gud, men jag förstod nog. Han liknade mitt lands medicinman, han bar en mask och konstiga kläder. Han kom med dyrbara gåvor till folket. Sedan försvann han igen. Människorna berättade för mig att han endast visade sig en gång om året.
Svenskarna är ett mycket underligt och exotiskt folk.
"I give you 1000 $ if you come with me."
"I like money.."
"I can't belive you like money too!"

Citat från skönaste filmen! Måste bara få veta vad den heter.. innan jag avslöjar resten av filmen!
Måste ses igen =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0