Julkräfta

image162

En kväll med Sofhia "alla säger att jag sover som en puppa" igår =)
Efter att ha vandrat den oändliga sträckan från bussen, kom vi fram till lägenheten.
Vi satte genast igång att utforska den, och jag, som besökte den för första gången, kände mig genast hemma där.
Så vi satte igång att dra igång radion (ingen hemsk klockradio som i 1408, fy, nä denna var modern *pust*). Till min stora förvåning fann jag en skräckinjagande telefon precis vid sängen.. uuuhh,... jag ställde genast ned den på golvet, där den förblev. Jag hade för bövelen inte kunnat sova om denna gamla, grådaskiga telefon med stora slitna knappar skulle stå där på nattduksbordet hela natten och ge kalla kårar längs ryggraden på mig. Tro det eller ej, denna telefon var inte å leka med.
Well, tog mig en snabbvisit i duschen efter vårt hårda medelpass på Friskis tidigare samma kväll, och satte sedan genast igång med maten vi inhandlade på vägen hem. Jag må ha mina matlagningserfarenheter, men det var knepigt att finna köksredskapen. Hahah^^ , vi skulle woka, och till en början fann Sofhia endast en stor gryta. Den som sedan hittade en stekpanna, var jag. :p Och så skulle vi ha en kastrull, och letade i varenda skåp efter en. I vår blinda frånvaro, gick vi helt miste om att det stod ett tiotal kastruller alldeles intill spisen. :P
Nåväl, thaiwok nudlar och kräftstjärtar blev det! ("Vi har inte haft någon kräftskiva i år!", "Vi kan ha kräftor till jul! Jul-kräfta!") Du milde va gott det smakade! Tända ljus..till tonerna av Bridget Jones Diary. =)

Efter middagen vankades det milkshake.. i våra spontana idéer som ständigt dök upp den kvällen,
sprang vi hastigt ned till  konsumaffären ett kvarter bort, vid 20.45, strax innan stängning, och köpte mjölk (till kaffe å gröt morgonen därpå) för att göra milkshake.
Jag föreslog att vi kunde ta en liten bunke och en visp till att mixa milkshake med,
men Sofhia, som den händig karl hon är,
 föreslog överlägset att vi minsann skulle ta oss an den stora degmixern.
Det var synd att hon var så överlägsen, för det slutade med att Mli fick sätta ihop maskineriet, och göra mesta jobbet själv. :p

Så sängdags. Helt plötsligt, i den tystaste tystnaden, började Sofhia rulla runt & ha sig i sängen. Så flög det ur henne "Alla säger att jag sver som en puppa."
Trött som jag var, försökte jag att inte tänka så mycket på vad hon menade med detta.
Men min vilda fantasi for runt, och jag såg framför mig en puppa och Sofhias huvud stiakc ut ur den.
Samtidigt for bilden upp av en kräfta med tomteluva framför mig.
Jag, vi, skrattade så det krampade sig i magen. Det dröjde ett bra tag innan det blev tyst kan jag säga.. :p
Efter tips om "Men tänk på äpplen och päron istället.." , och då en gammal skolsång  om äpple, päron, plommon, körsbär, tycker jag är gott.. somnade jag =)

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0