Filosofi i all ära.

Igår fick vi besök i skolan av en munk, (en munk!?) från nånstans.. Jag har lite svårt att minnas vad det hette.
=) Det var mycket annorlunda att få en inblick av hur han & hans anhängare ser på livet. Hans föreläsning med filosofi var dock helt magnifik! Väldigt djup filosofi, men bland det mest intressanta som har skett på skolan på länge :p hahaha.
Här följer några små saker han pratade om, och som jag fastnade för. 
Den andliga läran: Medvetandet. Vi är som myror.
Jag:et & kroppen: Vi har ett och samma jag hela livet, men vi byter den materiella kroppen hela tiden. Det är viktigt att jag:et har djupare behov, än våra fysiska behov.
Karma: Vad som bestämmer hur vi förändras, beror på vår karma. Allt vi gör, kommer tillbaka till oss. Det är bara en fråga om tid. Som man sår får man skörda. ;)
Lidande är till för att vi ska förstå. Tuffa tider ger oss möjlighet att utvecklas. Man lär sig då ta avstånd från problem, genom sina instinkter. 
För att få en balans i livet måste man ha förståelse av det psykiska, fysiska & det andliga.
Livet har en djupare mening. 
Allting har en orsak

Man kanske ska ta å bli munk då? ^^




 
 

Kommentarer
Postat av: Flisan

Hade han små roliga godisar i en burk? För i så fall var det nog från Hare Krishna. Dom brukar titta förbi skolan och föreläsa :p

2008-02-02 @ 14:49:15
URL: http://hamsterbonus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0